جمعیت حقوق بشر آذربایجان (ارک) در جریان شصتودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، طی سخنرانی خود در گفتوگوی تعاملی با گزارشگر ویژه رفع تبعیض علیه افراد مبتلا به جذام (بیماری هانسن) و اعضای خانواده آنان، نسبت به وضعیت بیماران سابق جذام و خانوادههایشان در سکونتگاه باباباغی تبریز ابراز نگرانی کرد.
در این سخنرانی که ذیل بند سوم دستور کار شورای حقوق بشر ایراد شد، نماینده ارک با اشاره به اینکه باباباغی در نزدیکی تبریز به ابتکار یک نیکوکار آذربایجانی و با هدف حفظ کرامت انسانی مبتلایان به جذام ایجاد شده است، تأکید کرد که با وجود درمانپذیر بودن کامل این بیماری، دولت ایران طی دهههای گذشته سیاستهای اجتماعی و درمانی مؤثری برای حمایت از این گروه آسیبپذیر و ادغام آنان در جامعه اتخاذ نکرده است.
بر اساس اطلاعات ارائهشده در این نشست، حدود ۱۷۰ نفر از بیماران سابق جذام و اعضای خانوادههای آنان همچنان در باباباغی زندگی میکنند و با مشکلاتی از جمله انگ اجتماعی، فشارهای روانی و دسترسی محدود به خدمات مناسب مواجه هستند.
جمعیت حقوق بشر آذربایجان همچنین با اشاره به فضای امنیتی حاکم بر ایران، اعلام کرد که بسیاری از فعالان محلی و افراد مطلع، به دلیل نگرانی از متهم شدن به جاسوسی، از اطلاعرسانی درباره وضعیت این افراد خودداری میکنند و همین امر موجب شده است که این گروه آسیبپذیر بیش از پیش از توجه نهادهای مسئول دور بماند.
ارک در سخنان خود تأکید کرد که بیماران سابق جذام هرگز در اولویت سیاستهای رفاهی جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفتهاند و در شرایط کنونی بیش از گذشته در معرض نادیده گرفته شدن قرار دارند.
جمعیت حقوق بشر آذربایجان در پایان از گزارشگر ویژه و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست وضعیت ساکنان باباباغی در آذربایجان ایران را در چارچوب گستردهتر حقوق بشر مورد توجه قرار داده و بر رفع تبعیض، تضمین دسترسی آنان به خدمات درمانی و اجتماعی و پایان دادن به انگ اجتماعی علیه این گروه آسیبپذیر تأکید کنند.
جمعیت حقوق بشر آذربایجان – ارک درباره حقوق بشر آذربایجانی های ساکن در ایران